TAALPERFECT HELPT ONS BIJ EEN PROFESSIONELE EN SERIEUZE UITSTRALING

25 maart 2018

TaalPerfect hielp Flanderijn Gerechtsdeurwaarders met het opzetten van een gedegen taaltraject zodat medewerkers foutloos Nederlands schrijven in de communicatie met hun relaties. Trainer mr. Petra Schot vertelt over haar ervaringen en de noodzaak van goede taalbeheersing.

Wat is je functie binnen Flanderijn?
“Ik ben trainer bij Flanderijn gerechtsdeurwaarders, een organisatie voor gerechtsdeurwaardersdiensten en incasso. Binnen Flanderijn hebben wij een opleidingshuis: Flanderijn Trainingen.
Flanderijn Trainingen zorgt voor opleiding van medewerkers. We hebben daarbij aandacht voor kennis en vaardigheden. Daarnaast bieden wij trainingen aan voor klanten”.

Hoe ben je in contact gekomen met TaalPerfect? 
“Een aantal van onze medewerkers volgden een mbo-opleiding en kenden TaalPerfect dus al. Voor hen was TaalPerfect een verplicht onderdeel van de opleiding op mbo-4 niveau. Het bleek voor ons een goede methode om aan alle medewerkers aan te bieden.”


Wat is voor Flanderijn het doel van TaalPerfect? Wat was de noodzaak?

“Voor een zakelijke dienstverlener als Flanderijn is een professionele en serieuze uitstraling heel belangrijk. De juiste spelling en grammatica zijn daarbij essentieel.” 
 

Waarom hechten jullie zo'n groot belang aan goede beheersing van Nederlandse taal? Draagt het bij aan jullie dienstverlening?

“Wat ik  eerder al aangaf; een organisatie als de onze moet professionaliteit uitstralen. Wij willen goed werk léveren en dat moet overal tot uitdrukking komen. Dus ook in taal. Correcte spelling en grammatica dragen bij aan die uitstraling. Een advies met taalfouten over de aanpak van een incassozaak, kan bij de klant twijfel oproepen over de juistheid van het advies als geheel.”   

Kun je iets zeggen over de kwalificatietoets?
“Wij werkten tot nu toe nog niet met een kwalificatietoets, maar we zijn dat wel van plan. Onze ervaring is dat we onszelf regelmatig overschatten als het op correct Nederlands aankomt. Met een kwalificatietoets meten we of iemand behoefte heeft aan verbetering. Als uit de kwalificatietoets blijkt dat dat het geval is, kunnen we die behoefte gelijk gericht invullen. De kwalificatietoets helpt ons deelnemers te motiveren.”


Welke voordelen ervaar je?
“Door TaalPerfect let je meer op spelling en taalgebruik in de dagelijkse praktijk. Door bewustzijn gaan medewerkers elkaar ook helpen. Schrijf ik het zus of schrijf ik het zo? En … wie steeds even nadenkt, maakt minder fouten.”


Hoe hebben jullie TaalPerfect geïmplementeerd?

“Elke nieuwe medewerker ontvangt een licentie voor TaalPerfect, maar zoals aangegeven willen we in de nabije toekomst gaan werken met een kwalificatietoets. Medewerkers die al langer in dienst zijn, kunnen zelf aangeven of zij TaalPerfect willen doen.”


Hoe hebben jullie cursisten geënthousiasmeerd? Waren zij betrokken bij het proces en zagen zij de noodzaak? 
“Wij verwachten dat een kwalificatietoets gaat bijdragen aan het inzien van de noodzaak. Bovendien kan een deelnemer na die toets gerichter aan de slag. En kan je misschien bepaalde onderdelen die je goed onder de knie hebt, overslaan en voor andere lesonderdelen extra aandacht hebben.”


Kun je aangeven wat TaalPerfect voor de organisatie heeft gedaan?

“TaalPerfect maakt medewerkers meer bewust van juist schrijven. Dat alleen al zorgt voor minder fouten op taalgebied.”


Tot slot. Zou je anderen TaalPerfect aanbevelen en waarom (niet)?

“Het grote voordeel van TaalPerfect is dat het zo’n onuitputtelijke bron van oefening biedt. Deelname vraagt natuurlijk wel zelfdiscipline.”